عبور تله‌کابین از دل جنگل‌ هیرکانی

عبور تله‌کابین از دل جنگل‌ هیرکانی/کبودوال از«یونسکو»خارج می‌شود؟

نامه مدیران گلستانی گویای عبور تله‌کابین از دل جنگل‌های هیرکانی است اما متولیان به‌جای شفاف‌سازی و اعلام نظر صریح فرافکنی می‌کنند تا نگرانی‌ها در مورد خروج کبودوال از لیست«یونسکو» قوت بگیرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: پس از دو دهه تلاش ۱۴ تیرماه امسال جنگل‌های هیرکانی در نشست باکو ثبت جهانی شد، اما اصرار بر اجرای پروژه تله‌کابین در جنگل کبودوال شائبه تلاش مسئولان برای خروج جنگل‌های هیرکانی از لیست «یونسکو» برای اجرای یک پروژه استانی را رقم زده است.

چهار سال قبل بود که شهرداری علی‌آبادکتول اجرای مطالعات طرح تله‌کابین در پارک جنگلی کبودوال را به مناقصه گذاشت و با کلی کش‌وقوس اجرای این طرح موافقت‌های لازم را گرفت؛ اما با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اما و اگرها در خصوص اجرای این پروژه دوباره قوت گرفته است.

کارشناسان حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی معتقدند نامه سه مدیرکل میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط‌زیست گلستان به استاندار گویای عبور تله‌کابین از دل جنگل‌های هیرکانی و حل مشکل به معنای خروج کبودوال از ثبت جهانی استکارشناسان حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی معتقدند نامه سه مدیرکل میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط‌زیست گلستان به استاندار و اشاره آن‌ها به قرار گرفتن ۹ دکل از ۲۴ دکل تله‌کابین علی‌آبادکتول در زون اصلی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان مانع اجرای طرح، گویای عبور تله‌کابین از دل جنگل‌های هیرکانی است و حل مشکل به معنای خروج کبودوال از ثبت جهانی است.

پس از قوت گرفتن شائبه خروج کبودوال از لیست ثبت جهانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفتگو با رسانه ملی اعلام کرد که موافقت‌های اولیه برای اجرای تله‌کابین علی‌آبادکتول انجام‌شده و این طرح مراحل نهایی را طی می‌کند و باید مجوزهای نهایی را بگیرد.

ابوطالب قزلسفلو افزود: اجرای تله‌کابین هیچ منافاتی با ثبت جهانی ندارد و محدوده‌ای که به‌عنوان جنگل‌های هیرکانی در نظر گرفته‌شده است در مراحل اولیه جزو ثبت جهانی بود اما بعداً پارک جنگلی کبودوال را از آن خارج کرده بودیم.

وی ادامه داد: پیش از آنکه مطالعات جنگل‌های هیرکانی نهایی شود مطالعات پارک جنگلی کبودوال که تله‌کابین هم یکی از پروژه‌های آن بوده، نهایی شده و مراحل اخذ مجوز را طی می‌کرد.

mehrnews.com/news/4776935

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *