افزایش قیمت و سفره‌های خالی مردم از مواد لبنی/ ناظران چه می‌کنند

افزایش قیمت و سفره‌های خالی مردم از مواد لبنی/ ناظران چه می‌کنند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – ولی الله حسین زاده: شیر مهمترین ماده غذایی است که می‌تواند نیازهای بدن را تأمین کرده و به رشد افراد بویژه کودکان و نوزادان، تأمین انرژی، ساخت و ترمیم بافت‌ها و سلامت مردم کمک کند هر چند سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در ایران نسبت به استانداردهای جهانی همچنان بسیار پایین است اما این روزها شاید این میزان باز هم کمتر شود.

سرانه مصرف لبنیات به ازای هر نفر در ایرلند ۱۲۵ لیتر و در فنلاند ۱۲۰ لیتر است. این آمار به طور متوسط در ایران سالانه ۲۷ لیتر برای هر نفر و حدود یک استکان است که در سایر فرآورده‌های لبنی هم وضعیت خوبی نداریم و سرانه مصرف لبنیات حدود ۷۰ کیلوگرم برای هر نفر در سال است.

مهمترین دلیل کاهش سرانه مصرف مواد لبنی در سبد غذایی مردم افزایش بی رویه قیمت آن است. علیرغم این که سال گذشته در چند مرحله قیمت شیر و مواد لبنی از جمله، ماست، پنیر، کره، خامه و بستنی افزایش یافت اما ابتدای امسال هم روند افزایش قیمت این کالاها با شیب تندتری ادامه پیدا کرد، تا جایی که تا خرداد ماه سال جاری ۳۰ درصد قیمت فرآورده‌های شیر و انواع مواد لبنی افزایش پیدا کرد به طوری که روند افزایش غیر قانونی و خارج از برنامه، گلایه و اعتراض مردم را به همراه داشته است.

حیدری یکی از فروشندگان مواد لبنی در خیابان فلسطین قزوین که ۲۰ سال سابقه فعالیت در این حرفه را دارد به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه از فروردین امسال تاکنون شاهد افزایش حداقل ۳۰ درصدی قیمت شیر و انواع مواد لبنی هستیم.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌ها در فرودین و اردیبهشت قیمت محصولات را افزایش دادند که متأسفانه به علت نبود نظارت جدی در روزهای گذشته مجدداً قیمت شیر و محصولات لبنی افزایش یافته است.

این فروشنده مواد لبنی در شهر قزوین خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت یک شیشه شیر ۹۰۰ گرمی به ۷ هزار تومان رسیده و انواع خامه، پنیر، کره، کشک، دوغ نیز به همین نسبت افزایش قیمت داشته‌اند.

حیدری ادامه داد: با افزایش قیمت مواد لبنی میزان فروش در فروشگاه ما هم نسبت به گذشته کاهش داشته و بسیاری از مردم ضعیف شیر و مواد لبنی را از سبد خرید خود حذف کرده اند. این افزایش قیمت در حالی است که واحدهای تولیدی، شیر خام را از دامداران به قیمت لیتری ۲,۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند و هیچ افزایشی نداشته است.

سمیه بهرامی ۳۵ ساله بانوی خانه دار قزوینی که در حال خرید از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است با ابراز نگرانی از افزایش دوباره قیمت‌ها به خبرنگار مهر گفت: من دو فرزند خردسال دارم که در این شرایط سنی بر اساس توصیه پزشکان می‌بایست روزانه حداقل ۲ لیوان شیر مصرف کنند اما با توجه به افزایش قیمت توان خرید شیر و مواد لبنی را ندارم.

وی ادامه داد: در گذشته در وعده‌های غذایی از ماست و دوغ هم استفاده می‌کردیم اما امروز با افزایش قیمت‌ها ناچارم این مواد غذایی ارزشمند را از سبد غذایی خانواده حذف کنم و بدون شک در سایر خانواده‌ها نیز مصرف کمتر خواهد شد.

پیمان قجر بیگی، معاون غذا و دارو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در خصوص اهمیت مصرف شیر اظهار کرد: شیر از غذاهایی است که هرم غذایی جامعه را تعیین می‌کند و دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است که مهمترین ارزش و تأثیر آن در شکل گیری و استحکام استخوان بندی بدن است. مصرف شیر برای بانوان بخصوص تا سن ۳۰ سالگی و زمان بارداری و شیر دهی کودک اهمیت بیشتری دارد و اگر مردم به اندازه لازم شیر مصرف نکنند بیماری پوکی استخوان بخصوص در سنین بالا آنها را تهدید خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: توصیه می‌شود کودکان با توجه به اینکه در مرحله رشد و استخوان سازی قرار دارند روزانه حداقل دو لیوان شیر مصرف کنند اما در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف شیر بسیار پایین است و با افزایش قیمت شیر و مواد لبنی از جمله ماست، کره، خامه این مواد غذایی ارزشمند با توجه به شرایط اقتصادی از سبد خانواده‌ها خارج می‌شود که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

قجر بیگی افزود: یکی از اهداف تخصیص یارانه تأمین سلامت جامعه است لذا تخصیص یارانه به شیر و در دسترس قراردادن ارزان آن برای مردم سلامت جامعه را تضمین و بخش زیادی از هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد.

mehrnews.com/xS5Vv

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *